Optimera hälsa

Min teori är ju som sagt att blodsockernivåerna spelar en väldigt stor roll för hälsan, men det finns såklart också andra faktorer som påverkar. Man hade ju kunnat hoppas att den västerländska kosten, förvisso med lite väl mycket kolhydrater och socker, i övrigt ändå innehöll tillräckligt med de essentiella vitaminer, mineraler, amino- och fettsýror som kroppen behöver. Men tyvärr är så inte fallet, och jag skulle gärna pusha för i alla fall två ämnen man borde hålla koll på för att hjälpa sitt immunförsvar på traven; omega-3 och D-vitamin.

Gällande omega-3 är det framförallt förhållandet mellan omega-3 och omega-6 man bör hålla koll på. Omega-6 är inflammerande och omega-3 är inflammationsdämpande. Det ser ut som att ett optimalt förhållande är 1:1, medan vi med den moderna processade kosten ofta hamnar på 15:1 (!) i omega-6 favör. Att äta något som blivit friterat i solrosolja (kvot 562:1) är egentligen rent skadligt för immunförsvaret. Ät istället fet fisk och kött från gräsbetande djur, eller safea med omega-3-kapslar om du är osäker.

Vad D-vitamin anbelangar så har det en enormt viktig roll i immunförsvaret, men tyvärr verkar det idag vara väldigt vanligt med D-vitaminbrist i kroppen. Detta är till viss del en kostrelaterad brist, men det som behövs mest är egentligen mer tid utomhus när solen skiner som mest. Och då utan solfaktor. Är man ute i solen varje dag vänjer man sig vid den och bränner sig inte. Tvingas man dock sitta inne på sitt kontor och möter solen först framåt semestern är man inte lika väl rustad. Man blaskar på solskyddsfaktor för att inte bränna sig men får då såklart inte i sig något D-vitamin heller. Så kontorsnissar gör nog bäst i att äta en väldig massa fet fisk eller ägg. Cirka 350 gram fisk eller 35 ägg behövs för dagsbehovet, så mer rimligt är kanske då att ta ett D-vitaminpiller.

Ett sista tips för att maximera hälsan är att inte vara rädd för att ersätta kolhydraterna med fett, och då naturligt sådant. Inga margariner eller ennat industriprocessat skräp med transfetter, utan håll dig till det som finns tillgängligt naturligt; smör, kallpresad kokosolja och olivolja och fettranden på köttbiten för att nämna några exempel. Gör du detta balanserar du blodsockret på en lägre nivå och kroppen behöver inte längre proppa in någon onödig energi i fettcellerna för att rädda dig. Bloggen heter ju inte fettdriven utan anledning.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s