En av de svåraste sakerna för mig att inse gällande kost och träning har varit den att träning har ytterst lite att göra med hur mycket du går ner i vikt. Det är enormt bra för din hälsa att röra på dig, men på hur mycket vikt du lägger på dig har träning minimal effekt. Glöm alltså mantrat ”kalorier in och kalorier ut”.

Det som istället spelar roll är hormoner, och visst, där har ju träningen en bra effekt på balansen i kroppen, men som jag förstår det hela så blir träningens effekt på kroppen mer av det slaget att du får större eller uthålligare muskler, blir starkare och orkar mer. Visst hanterar kroppen snabba kolhydrater bättre om du tränar, men med en livsstil där du konstant tillför blodet socker så blir viktuppgången typ densamma med eller utan träning.

För egen del var detta en insikt som kom sent, jag har i stor del av livet sett till att träna för att hålla mig smal och se fit ut. Inget fel med det egentligen, det ledde ju till att jag tog mig ut och tränade. Men det är bra att ha koll på orsak-verkansambanden, så man slipper nojja om vikten om man skulle tvingas avstå träning ett tag t ex.

Själv låter jag nuförtiden lusten styra träningen. Vill jag ut och springa så springer jag, vill jag simma så simmar jag. Ibland klämmer jag in ett gympass för att köra löpstyrka och därigenom förebygga skador. Detta pass är kanske inte lika luststyrt, men låter mig förhoppningsvis vara skadefri så att jag kan göra den roliga träningen länge framöver.